راز کرمای خوب روی اسپرسو چیست؟ چرا بعضی قهوهها کرمای بیشتری دارند؟
کرما همون لایه طلاییرنگیه که روی اسپرسو تشکیل میشه و خیلیها اون رو نشونه یه قهوه خوب میدونن.
وقتی اسپرسو کرمای مناسب داشته باشه، هم ظاهرش حرفهایتره هم معمولاً عطر و طعم بهتری داره.
اما چرا بعضی قهوهها کرمای غلیظ و خوشرنگ دارن و بعضیها تقریباً بدون کرما هستن؟
اولین عامل، تازه بودن قهوه است.
قهوه تازه گاز بیشتری داخل خودش داره و همین باعث میشه موقع عصارهگیری کرمای بهتری تشکیل بشه. هرچقدر از زمان رست یا آسیاب قهوه بیشتر بگذره، کرما کمتر میشه.
نوع دانه قهوه هم تأثیر زیادی داره.
قهوههایی که درصد روبوستای بیشتری دارن معمولاً کرمای ضخیمتر و بیشتری تولید میکنن. به همین دلیل خیلی از ترکیبهای کافهای مقداری روبوستا دارن.
آسیاب مناسب هم فوقالعاده مهمه.
اگر آسیاب بیش از حد درشت باشه، آب سریع عبور میکنه و فرصت کافی برای تشکیل کرما ایجاد نمیشه. برعکس، آسیاب خیلی ریز هم میتونه عصارهگیری رو خراب کنه و طعم قهوه رو تلخ کنه.
فشار دستگاه یکی دیگه از عوامل اصلیه.
برای تشکیل کرمای خوب، آب باید با فشار استاندارد از قهوه عبور کنه. اگر پمپ ضعیف شده باشه یا قطعاتی مثل فنر و سوپاپ درست عمل نکنن، کرما کم میشه و اسپرسو کیفیت همیشگی رو نداره.
داغ بودن مناسب دستگاه هم مهمه.
اگر هدگروپ و پرتافیلتر سرد باشن، عصارهگیری افت میکنه و کرما ضعیفتر تشکیل میشه.
یه اشتباه رایج هم استفاده از قهوه خیلی ارزان و بیکیفیته.
بعضی قهوهها حتی اگر دستگاه حرفهای داشته باشی باز هم کرمای خوبی تولید نمیکنن، چون کیفیت دانه پایین یا بیش از حد کهنهست.
البته یه نکته مهم رو باید بدونی:
زیاد بودن کرما همیشه به معنی بهتر بودن قهوه نیست. بعضی وقتها اسپرسو کرمای زیادی داره ولی طعمش متعادل نیست.
در نهایت، کرمای خوب نتیجه کنار هم قرار گرفتن چند عامل مختلفه؛
قهوه تازه، آسیاب درست، فشار مناسب و دستگاه سالم.
اگر همه این موارد درست باشن، حتی با اسپرسوساز خانگی هم میشه یه اسپرسوی خوشکرما و نزدیک به کیفیت کافه تهیه کرد.