چرا قهوهای که با اسپرسوساز درست میکنم مثل کافه نمیشود؟
این سوالیـه که تقریباً هر کسی بعد از خرید اسپرسوساز حداقل یکبار از خودش میپرسه.
دستگاه داری، قهوه هم خریدی، همهچی ظاهراً درسته… ولی آخرش اون طعمی که توی کافه میخوری درنمیاد.
واقعیت اینه که خوب شدن اسپرسو فقط به خود دستگاه ربط نداره. چندتا عامل کنار هم باعث میشن یه قهوه معمولی تبدیل بشه به یه اسپرسوی حرفهای.
اولین مورد، خود قهوه است.
خیلی وقتها دونه قهوه کهنه است یا آسیابش مناسب اسپرسوساز نیست. اگر آسیاب بیش از حد درشت باشه، آب سریع رد میشه و قهوه رقیق درمیاد. اگر زیادی ریز باشه، عصارهگیری تلخ و سنگین میشه.

دومین نکته، فشار دستگاهه.
اسپرسو واقعی نیاز به فشار مناسب داره تا عصارهگیری درست انجام بشه. اگر فشار کم باشه، کرما تشکیل نمیشه و طعم قهوه ضعیف درمیاد. بعضی وقتها هم افت فشار به خاطر خرابی قطعات داخلی مثل فنر، سوپاپ یا پمپ دستگاه اتفاق میفته.
یه اشتباه رایج دیگه هم تمپ کردن اشتباه قهوه است.
اگر قهوه داخل پرتافیلتر خوب فشرده نشه، آب از یه قسمت رد میشه و عصارهگیری یکنواخت انجام نمیگیره. نتیجهاش میشه قهوهای که یا بیمزهست یا بیش از حد تلخه.
تمیزی دستگاه هم خیلی مهمه؛ چیزی که خیلیها نادیده میگیرن.
رسوب داخل مسیر آب، کثیفی هدگروپ یا حتی گرفتگی فیلتر میتونه طعم قهوه رو کاملاً خراب کنه. بعضی وقتها مشکل از خود قهوه نیست، از دستگاهیه که مدتها سرویس نشده.
حتی دمای آب هم روی طعم تأثیر داره. اگر آب بیش از حد داغ باشه، قهوه میسوزه و تلخ میشه. اگر دما پایین باشه، عصارهگیری ناقص انجام میشه و قهوه بیروح درمیاد.
در واقع چیزی که توی کافه باعث میشه قهوه خوشطعمتر به نظر بیاد، فقط دستگاه گرون نیست؛ ترکیب تجربه، تنظیمات درست و نگهداری صحیحه.
پس اگر قهوهای که میزنی مثل کافه نمیشه، قبل از عوض کردن دستگاه، بهتره اول این موارد رو بررسی کنی. خیلی وقتها با یه تنظیم ساده یا تعویض یه قطعه کوچک، نتیجه کاملاً تغییر میکنه.