اولین نفر نظر خود را درباره این محصول بنویسید.
تفاوت اسپرسوساز با قهوهساز چیه؟ کدوم بهتره و به درد شما میخوره؟
خیلیها موقع خرید قهوهساز یه سوال مشترک دارن:
اسپرسوساز بخرم یا قهوهساز معمولی؟ اصلاً فرقشون چیه؟
واقعیت اینه که این دو تا دستگاه، دو مدل کاملاً متفاوت از قهوه درست میکنن و انتخاب بینشون بیشتر به سلیقه و سبک استفادهات بستگی داره.
اسپرسوساز با فشار بالا (معمولاً حدود ۹ بار) آب داغ رو از پودر قهوه رد میکنه. نتیجهاش یه قهوه غلیظ، کمحجم و پر از عطر و طعمه که بهش میگن اسپرسو. این همون چیزیه که پایه اکثر نوشیدنیهای کافهای مثل لاته و کاپوچینو هست.

اما قهوهساز معمولی (فیلتری یا دریپ) اصلاً با فشار کار نمیکنه. آب داغ بهآرومی از روی قهوه رد میشه و یه قهوه سبکتر، رقیقتر و حجیمتر بهت میده. بیشتر مناسب کساییه که دوست دارن یه لیوان بزرگ قهوه رو آرومآروم بنوشن.

از نظر طعم هم فرقشون کاملاً مشخصه.
اسپرسو تلختر، غلیظتر و قویتره، در حالی که قهوه فیلتری ملایمتر و سبکتره.
از نظر کاربری هم یه تفاوت مهم دارن.
اسپرسوساز یه کم حساستره؛ باید درجه آسیاب، فشار و حتی تمپ کردن قهوه رو رعایت کنی. ولی قهوهساز معمولی خیلی سادهتره، قهوه رو میریزی و دکمه رو میزنی، همین.
یه نکته مهم دیگه هم اینه که اگر اهل نوشیدنیهای ترکیبی مثل لاته و کاپوچینو هستی، عملاً بدون اسپرسوساز کار خاصی نمیتونی بکنی. چون پایه همه اینا اسپرسوئه.
پس کدوم بهتره؟
اگر بخوای ساده بگم:
- اگر قهوه قوی، کمحجم و کافهای دوست داری → اسپرسوساز
- اگر قهوه سبک، زیاد و بدون دردسر میخوای → قهوهساز معمولی
در نهایت انتخاب درست کاملاً بستگی به این داره که از قهوه چی میخوای.